Mikä ihmeen Messy Church?

Voisiko messu sopia kaikenikäisille ja sisältää muutakin kuin istumista ja kuuntelemista niin, että osallistuja kokee kuuluvansa joukkoon?

– Ehdottomasti kyllä. Messy Chuch on juuri sellainen, vastaa Kansan Raamattuseuran nuorisotiimi.
– Seurakunnissa on paljon osaamista jumalanpalvelusten toteuttamisessa ja toisaalta toiminnallisessa tekemisessä. Messy Church yhdistää molemmat, Säde Suutari toteaa.

Messy Church sai alkunsa Englannin Anglikaanikirkosta vuonna 2004. Sieltä se on levinnyt kaikille mantereille ja eri kirkkokuntiin. Messy on koko seurakunnalle tarkoitettu matalan kynnyksen jumalanpalvelus, jossa keskeistä on yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen. Se on hauska ja luova jumalanpalvelus, jonka auttaa kaikenikäisiä ihmisiä kohtaamaan Jeesuksen.

Elämän sotkujen keskeltä
Säde Suutari, Messy Churchin Suomen koordinaattori, sanoo, että yksi Messy Churchin kantava ajatus on sen nimessä.
– Jokaisella on elämässä erilaisia sotkuja ja helposti ajattelemme, että voidaksemme tulla jumalanpalvelukseen elämämme pitäisi olla kunnossa.
Messy Church kutsuu mukaan elämän sotkujen keskeltä ja niiden kanssa.
– Kokoontumiselle on aina teema. Kertomushetki syventää ja nivoo yhteen toimintapisteillä yhteisen tekemisen ohella käsiteltyjä ja pohdittuja asioita, Säde selittää.

Messy Churcissä on olennaista toteuttaa sen arvoja: kaikenikäiset yhdessä, Kristus-keskeisyys, luovuus, vieraanvaraisuus ja juhla. Messun toimintapisteitä on 6–10, ja kokoontumiseen kuuluu myös yhteinen ruokailu. Kokonaisuus kestää pari tuntia.
– Koulutamme Messyn toteuttamiseen sekä valmistamme ja kokoamme materiaaleja yhteen seurakuntia varten. Nettisivuiltamme nuoret.fi saa paljon lisää tietoa, Säde opastaa.

Juttu on julkaistu alunperin Armoa elämään -lehdessä, joka ilmestyi elokuussa 2024. Jutun on kirjoittanut Ulla Saunaluoma. Lue tästä koko lehti!

Susanna Luttinen-Kivistö
Olen kasvatuksen tiimin esimies, pappi ja bibliodraamaohjaaja. Teen seurakuntavierailuja ja myös paikallista KRS:n nuorisotyötä. Raamattu, opettaminen, luovat menetelmät ja näiden yhdistelmät saavat minut syttymään.

Säde Suutari
Olen KRS:n valtakunnallinen nuorisotyöntekijä, sporttinen tiimipelaaja ja seikkaileva laulaja. Vastaan seurakuntiin tehtävistä nuoriso- ja varhaisnuorisotyön vierailuista. Opetan Raamatusta ja elämästä, pidän työpajoja ja vedän pakohuonepelejä.