Ripariprosessi

rippikouluprosessi

Riparia edeltävänä vuonna

Toukokuu:
Ilmoittautuminen alkaa nettisivuilla ilmoitettuna päivänä.
Syksyllä vahvistetaan leiripaikkasi.

Elo-syyskuu:
Kuun vaihteessa ensimmäiset riparipaikat vahvistetaan.
Muista ilmoittautua oman seurakuntasi ripari-ilmoittautumisessa ja kerro, että olet menossa järjestön leirille.

Loka-marraskuu:
Saat ensimmäisen rippikoulukirjeen, jossa on ennakkomaksu ja seurakuntayhteys-kortti.
Varmistat leiripaikkasi ennakkomaksulla, maksa se ajoissa.

Sovi kotiseurakuntasi rippikoulutyöntekijän kanssa seurakuntayhteysjakson sisältö ja täytä hänen kanssaan kortin suunnitelmaosio.

Rippikouluvuonna

Tammikuu:
Seurakuntayhteysjakson käyminen alkaa viimeistään nyt ja kestää koko kevään.

Maaliskuu:
Rippikoulun infokirje saapuu. Lue se tarkkaan ja toimi sen ohjeiden mukaan.
Kirjeiden saavuttua rippikoululaisten oma tili instagramissa aukeaa.

Toukokuu:
Varmista, että seurakuntayhteysjakso on toteutunut suunnitelman mukaan.
Pyydä kotiseurakunnan rippikoulutyöntekijältä kuittaus suoritetusta jaksosta korttiin.
Varmista, että sinulla on leirikirjeessä pyydetyt dokumentit leiriä varten.

Kesä-elokuu:
Leirit. Leirien alkuajan löydät leirikirjeestä.

Elo-syyskuu:
Jatkorippikoulu eli Kinksut.

Kinksujen jälkeen siirryt nuorten toimintaan.
Tsekkaa myös kotiseurakuntasi nuorten toiminta!

MITÄ TAPAHTUU ENNEN LEIRIÄ JA LEIRIN JÄLKEEN?

Ennen leiriä tutustutaan omaan kotiseurakuntaan

Ennen leiriä käydään jo rippikoulua tutustumalla kotiseurakunnan toimintaan. Jaksoa kutsutaan seurakuntayhteysjaksoksi. Se alkaa kirjeellä, jossa sinua kehotetaan ottamaan yhteyttä kotiseurakuntasi rippikoulusta vastaavaan työntekijään. Yhdessä hänen kanssaan luotte suunnitelman siitä, miten seurakuntayhteysjakso toteutuu sinun kohdallasi. Myös työntekijälle on kirjeesi mukana kirje, joka antaa hänelle hänen tarvitsemansa tiedot.

Jakson järjestämisvastuu on kotiseurakunnalla ja monissa seurakunnissa on olemassa selkeät suunnitelmat siitä, miten jakso toteutetaan. Leirikirjeen mukana lähetetään Minun kotiseurakuntani -kortti. Korttiin merkitään kuvaus seurakuntayhteysjaksosta. Kortti toimii seurakunnan työntekijän allekirjoittamana todisteena suoritetusta seurakuntayhteysjaksosta. Ota kortti siis mukaan leirille!

Mikäli jakson suorittamisen järjestäminen on ongelmallista seurakunnassa, ota meihin yhteyttä – keskustelemme sitten yhdessä tilanteesta.

Mikäli sinua ei ole kastettu ja/tai et kuulu kirkkoon (ja vanhempasi eivät kuulu kirkkoon) on sinun hyvä ottaa yhteyttä leirin pastoriin heti, kun saat keväällä kirjeessä hänen yhteystietonsa. Tässä tilanteessa myös kotiseurakunta voi auttaa. Kastaminen on mahdollista myös leirin aikana, mutta koska paperisota vie aikaa, on tilanne hyvä valmistella jo ennen leiriä. Rippikoulun voi suorittaa ilman kirkkoon kuulumista ja kastamista, mutta konfirmointi edellyttää kastetta ja kirkkoon kuulumista.

Leiri
Leirijakso on usein se osa riparia, jota odotetaan. Se on puolentoista viikon intensiivinen yhdessä elämisen jakso, joka useimmiten on ikimuistoinen.

Ennen leiriä, keväällä saat leirikirjeen, jossa kerrotaan kaikki tarpeellinen informaatio leiriin valmistautumisesta, tarvittavista välineistä/kamppeista ja leiriin liittyvistä käytännöistä esimerkiksi konfirmaation aikaan. Kirjeessä on myös rippikoulusi opettajien yhteystiedot, joihin voit ottaa yhteyttä, mikäli vielä kysyttävää jää.

Leirin aikana yhteydenpito vanhempien kanssa saattaa olla hankalaa tiukan päiväaikataulun takia. On hyvä sopia vanhempien kanssa jo ennakkoon, miten yhteyttä pidetään. Leirin puolessavälissä on vierailupäivä, jolloin vanhemmat voivat osallistua leirin elämään määrättynä aikana.

Leirin jälkeen
Kaikki kiva loppuu kesken – niin yleensä riparin lopussa todetaan. Rippikoulun herättämät ajatukset eivät kuitenkaan jää välttämättä riparille.

Toivomme, että löydät tiesi myös kotiseurakuntaasi – parhaimmillaan kotiseurakunta voi olla yhtä ihana paikka, kuin riparikin.

Kansan Raamattuseuran nuorisotyöllä on toimintaa Helsingissä sekä tapahtumia Vivamossa ja Kairosmajalla. Olet toki tervetullut mukaan toimintaamme.

Jatkoripari – Kinksut
Syksyllä rippikoulun jälkeen kokoonnumme rippikoulun kanssa vielä jatkoriparille. Kinksut ovat viikonlopun mittainen rippikoulunomainen tapahtuma. Se ei sisälly leirimaksuun. Jatkoriparille saat kutsun riparin aikana ja tapahtumaan on hyvä ilmoittautua rippikoulupaikkasi vastaanottoon

kysyttävää?

nuorisotyo(at)sana.fi