Hyvää matkaa Eliina!

Kansan Raamattuseurassa vuosikymmeniä evankelistana palvellut Eliina Heinonen kuoli 81-vuotiaana sairauden uuvuttamana 29.6. 2023 Kuopiossa.

Eliina Heinonen oli rakastettu julistaja yli seurakuntarajojen. Hänen hersyvä huumorinsa, savon murteensa ja rosoinen rehellisyytensä sai kuulijat nauramaan ja itkemään. Eliinan puheiden koskettavuus oli siinä, että hän ei milloinkaan asettunut kuulijoidensa yläpuolelle. Hän tuli rinnalle ja avasi omaa elämäänsä kaunistelematta. Armo tuli alas ihmisen elämän arjen keskelle.
Eliinan jokaisella puheella oli vain yksi tavoite: ”elämäni tärkein asia on johdattaa ihmisiä Jeesuksen luokse”. Hänen evankelistan sydäntään kuvaa hyvin se, miten hän ensiapuun joutuessaankin kertoi viereisessä sängyssä olevalle potilaalle Jeesuksesta. Ei painostaen, vaan oman kokemuksensa jakaen ja kuunnellen.

Julistustehtävänsä lisäksi Eliina oli myös sielunhoitaja ja esirukoilija. Hän palveli esirukousta kaipaavia ihmisiä tilaisuuksissa, puhelimitse ja kirjeitse. Tuhannet ihmiset saivat hänestä kuuntelijan huoliinsa ja hätäänsä. Eliinan oma, jatkuva rukousaihe oli se, että Suomeen tulisi herätys.

Kun Eliinan voimat eivät riittäneet enää matkoihin, avuksi tuli ”tuupi” eli videoiden tekeminen YouTube-kanavalle. Niiden avulla hän saattoi jatkaa ilosanoman kertomista uusia kuulijoita tavoittaen. Viimeisinä vuosina hän palveli TV7:n välityksellä Eliinan eväät -ohjelmaa tehden.

Viimeiseksi jääneessä Sana-lehden haastattelussaan vuonna 2019 Eliina totesi näin: ”Minulla on
ollu hirmu ihana elämä, hyvä puoliso ja lapset. Kun oon saanu tuntea Jeesuksen ja tiiän, mihin oon matkalla, niin eihän se ihanampoo voi olla. Paitsi sitten, kun on jo perillä taivaassa.”

”Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä, niin kuin olet luvannut.” Luuk. 2:29
Kiitollisina ja jälleennäkemiseen luottaen jätämme Eliinan Vapahtajamme turvaan.

Ulla Saunaluoma
Kansan Raamattuseuran toiminnanjohtaja