Päivi Peittola

Kristiina Tanhua-Laiho

Sydämen puhetta Jumalalle

”Rukous on ihmisen tapa olla ja elää Jumalan kasvojen edessä. Se on yhtä luonnollinen ja välttämätön hengelliselle
elämälle kuin hengitys ruumiille. Jumala näkee meidät joka hetki, ja me voimme puhua hänelle ja hän meille.”
Katekismus

Pääkaupunkiseudun kaupunkityöntekijä Päivi Peittola ja kouluttaja-muusikko Kristiina Tanhua-Laiho ovat molemmat Kansan Raamattuseuran pitkän linjan rukouskouluttajia. –Tahdon rohkaista erilaisia ihmisiä rukoilemaan ja löytämään oman kutsunsa rukoilijana, kertoo Peittola. – Opetan rukouksen merkityksestä, yhdessä rukoilemisesta sekä erilaisista tavoista rukoilla, kuten luovasta rukouksesta ja rukouskävelyistä. Olen opettanut myös Raamatun henkilöistä rukouksen näkökulmasta otsikolla ”Rukouspolkuja näköalapaikalle”.

Peittola muistuttaa, että rukoukseen ei ole yhtä reseptiä. Jokainen rukoilija on erilainen ja rukous on yhteistyötä Pyhän Hengen kanssa, ei oma suoritus. – Ajattelen, että rukouksesta ja ylistyksestä voi opettaa, mutta rukousta ja ylistystä ei voi opettaa, sillä se on aina Pyhän Hengen työ meissä, pohtii Tanhua-Laiho. – Siksi myös rukouskoulutuksissa on aina hyvin armollinen lähtökohta.

Rukous muuttaa rukoilijaa

–Rukouskurssien perustana on Raamatun opetus rukouksesta. Rukous lähtee Sanasta, Jeesuksen esimerkistä, joka tavoittaa sydämen. Se muuttaa rukoilijaa ja saa etsimään Jumalaa ja hänen tahtoaan, Tanhua-Laiho painottaa.

Rukous on ykkösasia

–Rukous on Jumalan tapa rakentaa maailmaa, Tanhua-Laiho vakuuttaa. – Rukous vaikuttaa ja koskettaa aina. – Rukous tuo toivoa, lohtua, rauhaa ja vahvistaa suhdettamme Jumalaan, hän listaa rukouksen vaikutuksia. – Ajattelen, että kyse on marssijärjestyksestä. Kun rukous saa kulkea edellä, se valmistaa tietä Jumalan suunnitelmille omassa ja seurakuntiemme elämässä. Siksi rukous kannattaa ottaa ykkösasiaksi.”

Erilaisuus on rikkautta

–Rukous on kristittyjen äidinkieli, tiivistää Tanhua-Laiho. – Tulemme eri seurakunnista ja erilaisista hengellisistä kodeista ja saatamme puhua eri ”murretta”. Meillä on kuitenkin sama Isä ja sama Jeesus Kristus. Rukouskoulutusten tavoitteena on vahvistaa yhteyttä toinen toisiimme sekä yhteyttä myös eri seurakuntien välille.

Vahvista luottamustasi Jeesukseen

– Jumala rakastaa yhteyttä. Rukous rakentaa yhteyttä Jeesukseen ja yhteyttä ihmisten välillä. Tanhua-Laiho uskoo, että Jumala haluaa vahvistaa tässä maailman ajassa luottamusta Jeesukseen Kristukseen. – Toivon Jumala on luvannut Sanassaan täyttää meidät ilolla ja rauhalla, kun luotamme häneen. – Uskon, että nimenomaa tässä ajassa Jumala kutsuu meitä lapsen kaltaiseen luottamukseen, jotta saisimme olla heijastamassa Kristuksen valoa ja olla läikkymässä yli toivoa tähän pimenevään maailmaan, hän vakuuttaa.

Tiivis ja toimiva koulutus antaa työkaluja

– Sekä Peittola että Tanhua-Laiho tarjoavat erilaisia koulutuksia erilaisiin tarpeisiin. – Yhden viikonlopun aikana toteutettu koulutus on tiivis ja toimiva. Kerran viikossa järjestetty koulutus antaa toisaalta aikaa prosessoinnille ja asioiden sisäistämiselle, kertovat he kokemuksistaan. – Meillä on hyviä kokemuksia myös etäkoulutuksista ja niiden toimivuudesta. – Koulutukset vahvistavat henkilökohtaista rukouselämää ja antavat työkaluja oman seurakunnan yhteiseen rukoukseen ja rukouksella palvelemiseen.

Jeesus on esirukoilijamme

– On valtava ilo nähdä koulutuksissa, miten jokainen löytää oman, tärkeän paikkansa yhteisessä rukouksessa. Kenenkään rukous ei ole riittämätön, vaan se on kaivattu osa kokonaisuutta, iloitsee Tanhua-Laiho. – Jeesus ei jättänyt meitä yksin rukouksessakaan. Hän rukoilee tälläkin hetkellä Isän oikealla puolella niin meidän kuin niiden puolesta, jotka meidän todistuksemme tähden uskovat häneen. Pyhä Henki rukoilee meissä sanomattomin huokauksin kaikkien pyhien puolesta. Saamme yhtyä tähän rukoukseen, joka on jo valmiina, hän vakuuttaa.

Paljon hyvää palautetta

– Rukouskouluttajat saavat palautetta koulutusten jälkeen. Monesti koulutuksia kuvataan turvallisiksi ja luottamusta herättäviksi. Kouluttajat saavat kiitosta jakamistaan henkilökohtaisista kokemuksistaan. – Muutama palaute on jäänyt mieleen. ”Koulutus oli innostava, monipuolinen, kansantajuinen ja rukouspalveluun kynnystä alentava.” ”Hyvää oli harjoittelu aina opetusosuuden päätteeksi. Kurssilta sain paljon ajateltavaa ja rohkaisua ja kurssin aikanakin tuli mietittyä asioita.

Teksti on julkaistu alunperin Sana-lehden numerossa 2/2024.

Isä meidän -rukoukseen perustuva koulutus vahvistaa henkilökohtaista rukouselämää.

Seurakunta rukoilee – kurssi antaa työkaluja seurakunnan yhteiseen rukoukseen.

Rukouksella palvelemiseen varustava Hoitava rukous – koulutus valmentaa rukouksella palvelemiseen omassa seurakunnassa.

Nuorille tarkoitettu rento rukouskoulu, Preikkari, rohkaisee nuoria puhumaan Isälle Jeesuksen esimerkin mukaan.

Katso lisää: kansanraamattuseura.fi/koulutus