Isomateriaalit

 isosille VINKKEJÄ LEIRILLE

 SIVUT PÄIVITTYMÄSSÄ.

MITEN VEDÄN LEIKIN?

  1. Varmista, että itse muistat ohjeet ja säännöt.
  2. Kerro leikin nimi ja keskeinen idea / tavoite.
  3. Asettautukaa jo valmiiksi leikin aloituspaikoille, mikäli leikki vaatii järjestelyitä.
  4. Kerro miten leikki alkaa, miten se etenee ja miten/milloin se päättyy.
  5. Näytä esimerkki / käykää harjoituskierros.
  6. Anna mahdollisuus kysyä.

 

Isosporukassa on varmasti erilaisia versioita samasta leikistä. Sopikaa, että muut
eivät keskeytä leikin ohjeistajaa, vaikka olisivatkin eri mieltä annetuista ohjeista.
Tapoja on monia ja ne ovat kaikki yhtä hyviä!

 

 

TÄSSÄ MUUTAMIA IDEOITA PELEIKSI:

3 JALKAA, 2 KÄTTÄ

Joukkueen koko: 3-6 jäsentä

Kesto: 15-30 min

Kisailtavissa sisätiloissa: kyllä

Kisailtavissa ulkona: kyllä

Ohjeistus

Joukkueet tasoitetaan saman kokoisiksi esimerkiksi käyttämällä oman ryhmän isosta villinä korttina. Skaban vetäjä huutaa ohjeita, kuten ”3 jalkaa, 2 kättä”. Ryhmien tehtävä on luoda itsestään mahdollisimman nopeasti yhtenäinen rykelmä, jossa täsmälleen ohjeen mukainen määrä ruumiinosia koskettaa maahan tai lattiaan. Ryhmän suorituksen voi tarkastaa esimerkiksi oman ryhmän isonen. Nopein ryhmä voittaa kierroksen. Tavallisesti vaikeusaste kasvaa joka kierroksella.

Muunnelmat:

Tiputusversio

Kullekin kierrokselle on käytettävissä tietty aika, esim. minuutti. Ryhmä tippuu, jos se ei selviä kierroksesta annetussa ajassa. Viimeinen jäljellä oleva ryhmä on voittaja.

Lisäsääntöjä

Seuraavia sääntöjä voidaan sopimuksen mukaan sisällyttää skabaan:

  • Tasatilanteessa voidaan katsoa, minkä ryhmän rykelmä pysyy pisimpään pystyssä.
  • Rykelmiltä vaaditaan yhtenäisyyttä, eli ryhmässä ei saa olla irrallisia jäseniä, vaan sen jäsenten pitää olla kosketuksissa keskenään.
  • Kekseliäisyydestä ja taiteellisuudesta voi jakaa tyylipisteitä.
  • Lopuksi voittajajoukkue haastaa isoset.

JONOON JÄRJESTY!

Tyyppi: skabat

Joukkueen koko: 5-30 jäsentä

Kesto: 5-20 min

Kisailtavissa sisätiloissa: kyllä

Kisailtavissa ulkona: kyllä

Ohje:

Hyvä tapa ratkaista tasapelitilanteita, tai vain saada ryhmät jonoihin. Ryhmiä käsketään muodostamaan mahdollisimman nopeasti jonoja, jossa ihmiset ovat tietyssä järjestyksessä:

  • pituus
  • pikkusormen pituus
  • ikä
  • kengän koko

TUNNELIPALLO

Tyyppi: viestit

Joukkueen koko: 5-20 jäsentä

Kesto: 2-20 min

Kisailtavissa sisätiloissa: ei

Kisailtavissa ulkona: kyllä

Tarvikkeet: palloja

Leikkijät jaetaan kahteen (tai useampaan) joukkueeseen, jotka muodostavat jonot siten, että kaikki seisovat jalat harallaan peräkkäin. Jonojen ensimmäiset laittavat merkistä pallon kulkemaan haarojensa välistä tunnelia pitkin viimeiselle. Kun viimeinen saa pallon, juoksee hän jonon eteen ja laittaa pallon taas liikenteeseen. Voittajajoukkue on se, joka on ensiksi taas alkuperäisessä järjestyksessään.

Leikkejä

PONILEIKKI

Tyyppi: laululeikit

Tarvitaan isosia: 1

Leikkijöitä: 8-40 leikkijää

Kesto: 3-10 min

Leikittävissä sisätiloissa: kyllä

Leikittävissä ulkona: kyllä

Tarvikkeet: tietynlaista kajahtaneisuutta

Leikin kulku

Poniratsastaja kiertää sisäpiirissä neljän ensimmäisen säkeen ajan ja pysähtyy jonkun pariksi tanssimaan laulun mukaisesti. Seuraavalla kierroksella pari lähtee mukaan ja leikki jatkuu kuten edellä, kunnes kaikki ovat poniratsastajia.

Sanat

Tuolta he tulevat poneillansasuurilla lihavilla poneillansaTuolta ne tulevat poneillansaja näin ne mulle kertoo:Vatsa vatsaa vatsaa vastenkylki kylkeä kylkeä vastenpeppu peppua peppua vastennäin ne mulle kertoi

LÄNNEN NOPEIN

Tyyppi: pudotusleikit

Tarvitaan isosia: 1

Leikkijöitä: 6-30 leikkijää

Kesto: 10-25 min

Leikittävissä sisätiloissa: kyllä

Leikittävissä ulkona: ei

Seistään piirissä, keskelläolija osoittaa yhtä leikkijöistä huutaen ”PAM!”. Ammuttu menee kyykkyyn, ja hänen vierustoverinsa yrittävät ampua toisensa mahdollisimman nopeasti: ”PAM!”. Hitain tai se, joka mokaa, tippuu pelistä.

Keskelläolija voi myös hämätä ja osoittaessaan jotakuta sanookin ”Klik!” Jos tähän reagoi selkeästi, tippuu.

Kun jäljellä on enää kaksi pelaajaa, otetaan kaksintaisto: Selät vastakkain ja leikinjohtajan lausuessa jonkin sanan, otetaan askel eteenpäin, kunnes sanottava sana on (esim.) jokin eläin. Tällöin kaksintaistelijat kääntyvät ja ”ampuvat” toisiaan. Nopein voittaa.

LÄPSY

Tyyppi: nimileikit

Tarvitaan isosia: 1

Leikkijöitä: 6-20 leikkijää

Kesto: 5-10 min

Leikittävissä sisätiloissa: kyllä

Leikittävissä ulkona: kyllä

Tarvikkeet: sanomalehtirulla

Leikin kulku

Leikkijät piirissä, yksi keskellä. Keskellä olija koittaa läpsäistä jotakuta sanomalehtirullalla ennen, kuin tämä ehtii sanoa seuraavan leikkijän nimen. Keskimmäinen koittaa läpsäistä sitä, jonka nimi on viimeksi sanottu. Osuman saanut joutuu keskelle. Sanomalehtirullalla ei saa lyödä kovaa!

Sketsejä

BUSSISSA

Tyyppi: Bussisketsit

Rooleja: 5-6

Kesto: 3-5 minuuttia

Esitettävissä sisätiloissa: Kyllä

Esitettävissä ulkona: Ei

Lavasteet: 7-9

Tarvikkeet: roolivaatteita

Tuolit asetetaan bussimaiseen järjestykseen. Kuljettaja istuu edessä ja kolme tai neljä matkustajaa takana. Jokainen jo bussissa istuva tekee jatkuvasti vapaavalintaista pakkoliikettä, paitsi taaimmaisena istuva matkustaja, joka heiluttaa kättään ikään kuin yrittäisi ravistaa siitä jotain pois. Uusi matkustaja (ykkönen) astuu kyytiin ja istuu etummaisena istuvan matkustajan (kakkonen) viereen. 

Ykkönen (viitaten Kakkosen pakkoliikkeeseen): Mistäs tuo tuli? 

Kakkonen: Tää tuli sodasta. 

Ykkönen katsoo Kakkosta oudoksuen ja siirtyy Kolmosen viereen 

Ykkönen (viitaten Kolmosen pakkoliikkeeseen): Mistäs tuo tuli? 

Kolmonen: Tää tuli sodasta? 

Ykkönen vaihtaa taaimmaisena istuvan viereen. 

Ykkönen (viitaten Nelosen pakkoliikkeeseen): Älkää vain sanoko, että tuokin tuli sodasta? 

Nelonen: Eei, tämä tuli nenästä.

ELEFANTINPELÄTIN

Tyyppi: Lyhyet

Rooleja: 2

Kesto: 1 minuuttia

Esitettävissä sisätiloissa: Kyllä

Esitettävissä ulkona: Kyllä

Lavasteet: elefantinpelätin

Kehitellään iltaohjelmaan mitä mielikuvituksellisin häkkyrä, jota joku raahaa estradilla perässään. Ohikulkijaa kiinnostaa suuresti tuo häkkyrä ja hän tutkailee sitä ja kysyy lopulta, että mitä ohikulkija oikein tekee, johon vastaus: 

”Minä kävelen, ettekö te näe?!” 

”Mutta mikä tuo sitten on?” 

”Elefantinpelätin.” 

”Elefantinpeläti?!” ohikulkija nauraa. ”Et ole tosissas… Eihän täällä edes ole elefantteja!” 

”Daa… Se toimii!”

HALLELUJA!

Rooleja: 2

Kesto: 2-4 minuuttia

Esitettävissä sisätiloissa: kyllä

Esitettävissä ulkona: kyllä

Lavasteet: tuoleja penkkinä

Mummo istuu puistonpekillä Raamattua lukien. Välillä hän huudahtaa:

– Halleluja! Kyllä Jumala on ihmeellinen!

Sama toistuu ja lopulta vieressä istuva lehteälukeva bisnesmies tuskastuu ja kysyy, mitä mummo iloitsee.

– Jumala on ihmeellinen. Hän johdatti Israelin kansan Punaisenmeren poikki.

– Eikö mummo ole kuullut, että on tieteellisesti todistettu, että siinä oli vain 5 senttiä vettä, tokaisee mies ivallisesti.

Mummo jatkaa kuitenkin lukemista ja hetken kuluttua huutaa jälleen hallelujaa.

– Mitä nyt tällä kertaa, mies kysyy vihaisena.

– Halleluja! Kyllä Jumala on ihmeellinen. Hän hukutti Egyptin sotajoukot vain viiteen senttiin vettä, vastaa mummo.

Linkit

https://wiki.isosten.net/wiki/Luokka:Sketsit

https://wiki.isosten.net/wiki/Luokka:Leikit

https://wiki.isosten.net/wiki/Luokka:Skabat