Rukouskoulutukset

Kutsu kouluttajamme opettamaan rukouksesta seurakuntavierailulle tai tilaa pidempi rukouskoulutus valikoimastamme:

Seurakunta rukoileeYlistävä seurakuntaHerra, opeta meitä rukoilemaanHoitava rukousNuorten preikkariKouluttajatKoulutuspalveluiden etusivulle

Seurakunta rukoilee

Työkaluja seurakunnan yhteiseen rukoukseen

Rukous rakentaa yhteyttä Jumalaan. Seurakunta rukoilee -kurssi vahvistaa seurakunnan yhteistä rukousta.

Kurssilla pohditaan, miten rukouksesta voisi tulla seurakunnan tärkein asia. Mitä rukous antaa seurakunnalle? Miten löytää rukoilijoita, oppia rukoilemaan yhdessä, johtaa rukousta ja tehdä yhteisestä rukouksesta elävää?

Kokoontumiskerrat sisältävät raamatunopetusta, yhteistä rukousta ja käytännön harjoittelua. Tavoitteena on luoda ilmapiiri, jossa jokainen voi kokea oman rukouksensa riittäväksi.

Ylistävä seurakunta

Toivon ja ilon näköaloja hengelliseen elämään

Raamattu opettaa monin tavoin ylistyksestä ja sen merkityksestä seurakunnan ja ihmisen elämässä. Kurssilla käymme mm. läpi heprean ylistykseen viittavien sanojen merkityksiä Raamatussa. Kuljemme yhdessä rukousmatkan kiitoksen porteilta esipihan ja pyhän kautta kaikkein pyhimpään.

Ylistävä seurakunta -kurssin tavoitteena on vahvistaa ja monipuolistaa seurakunnan yhteistä ylistystä sekä hengellistä elämää Raamatun sanan, laulujen, rukouksen ja hiljaisuuden kautta. Kurssi rohkaisee ja varustaa seurakunnassa toimivia muusikoita palvelemaan musiikin- ja ylistyksenjohtajan tehtävissä.

Herra, opeta meitä rukoilemaan

Rukouskoulutus Isä meidän -rukouksesta

Jeesuksen esimerkki rukouksesta sai opetuslapset näkemään rukouksen todellisen merkityksen. Opetuslapset pyysivät, että Jeesus opettaisi heitä rukoilemaan. Tällä kurssilla perehdytään Isä meidän -rukoukseen ja sen antamiin rikkaan rukouselämän avaimiin.

Kurssin aiheita ovat mm.  rukous vastaa Isän rakkauteen, tapahtuuko Isän tahto, rukous ja Jumalan huolenpito, elämme anteeksiantamuksesta, kiusauksen ja pahan voittaminen ja kunnian kuuluminen Jumalalle.

Kurssin jokainen kokoontumiskerta koostuu luennosta, yhteisestä asioiden pohdinnasta ja rukouksesta. Kurssi antaa osanottajille mahdollisuuden miettiä oman elämänsä peruskysymyksiä ja samalla löytää paikkaansa seurakunnassa. Kurssi vahvistaa osallistujan omaa rukouselämää sekä seurakunnan yhteistä rukousta.

Hoitava rukous

Kurssi rohkaisuksi rukouspalveluun ja avuksi omaan elämään

Kurssi rohkaisee ja auttaa seurakuntalaisia löytämään paikkansa ja palvelutehtävänsä seurakunnassa. Kurssi on tarkoitettu niille, joiden kutsuna on rukouksella palveleminen ja lähimmäisen rinnalla kulkeminen sekä kokonaisvaltainen auttaminen.

Kurssin aiheita ovat hoitava rukous palvelutehtävänä, rukous sairaan puolesta, sisäinen parantuminen, pahan todellisuus, anteeksiantamisen merkitys ja rukouspalvelu seurakunnassa.

Yhteinen rukous ja keskustelut ovat tärkeä osa kurssia. Kurssin osallistujat saavat käytännön kokemusta sekä rukousavun vastaanottamisesta että toisten puolesta rukoilemisesta. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kokemusta toisten puolesta rukoilemisesta.

Seurakunnan rukoustyöstä vastaava työntekijä on mukana kurssilla. Hän perehdyttää kurssilaiset rukouspalvelun periaatteisiin omassa seurakunnassa.

• Kuusi arki-iltaa (klo 17.30 – 20.30) TAI
      • Perjantai-ilta (klo 17.30- 21.00) – lauantaipäivä (9.30 – 16.30)

Nuorten preikkari

Rento rukouskoulu nuorille

Nuorten Preikkari on rento rukouskoulu rippikoulun käyneille nuorille. Preikkari tukee nuoren omaa rukouselämää sekä auttaa löytämään erilaisia tapoja rukoilla yhdessä. Se madaltaa kynnystä lähteä mukaan yhteiseen rukoukseen seurakunnassa.

Kurssilla tutkitaan Raamattua ja saadaan eväitä kristittynä elämiseen. Preikkari toimii hyvin esim. osana isos- ja apuopettajakoulutusta.

Preikkari sisältyy ”Syvemmälle yhteiseen rukoukseen” -koulutukseen, joka antaa seurakunnan työntekijälle valmiudet toteuttaa Nuorten Preikkari. Seuraava ”Syvemmälle yhteiseen rukoukseen” – koulutus pidetään Tampereella 8.-9.10.2024 https://koulutuskalenteri.evl.fi/syvemmalle-yhteiseen-rukoukseen-2/

Kouluttajat

KYSY lisää kouluttajilta tai seurakuntapalveluista!

seurakuntapalvelut@sana.fi    0207 681 650