Toipuminen
Krito

Merja Lehtinen
Minulla on pitkä kokemus rukous- ja sielunhoitotyöstä seurakunnassa. Olen koulutukseltani terveydenhoitaja ja diakoniatyöntekijä. Opetan mielelläni erilaisista ihmisen elämään, kasvuun, kriiseihin ja elämän kipukohtiin liittyvistä teemoista. Tampereen kaupunkityön ohella koordinoin Krito-työtä ja koulutan sen ryhmänvetäjiä.

KRISTILLINEN TOIPUMISTYÖ, KRITO

Krito-työn ydin on vertaisryhmä, jossa voi kertoa omasta elämästään ja sen kipukohdista, kuunnella toisia ja rukoilla yhdessä. Kuulluksi tuleminen on arvokas ja hoitava kokemus. Krito-ryhmä toimii seurakunnan yhteydessä.

Krito-työ järjestää myös konferensseja ja tapahtumia, joissa käsitellään toipumisen teemoja asiantuntijoiden johdolla. Krito-ryhmiä on eri kirkkokuntien seurakunnissa eri puolilla maata.

SEURAKUNNISSA

Lupa olla minä -teemailtapäiviä ja -luentoja voi tilata tapahtumiin kuten naistenpäivään tai kaikille avoimeen sielunhoidolliseen tapahtumaan! Katso esite!

Haluaisitko perustaa Krito-ryhmän seurakuntaasi? Tutustu Krito-starttiin tästä linkistä!

Krito-ryhmä

Krito-ryhmä on sielunhoidollinen vertaisryhmä. Sen työvälineet ovat omasta elämästä kertominen, toisten kuunteleminen, kirjoittaminen ja rukous. Ryhmänvetäjä on samalla myös ryhmän jäsen.

Työskentelylle antavat turvaa säännöt, joissa painottuvat luottamuksellisuus ja se, että kullakin on mahdollisuus käyttää yhtä paljon aikaa oman tarinansa kertomiseen. Ryhmässä ei neuvota toisia eikä mestaroida toisten elämää.

Kuinka löydän Krito-ryhmän?

Krito-ryhmät toimivat seurakunnan yhteydessä. Ryhmästä kannattaa tiedustella omasta seurakunnasta, esimerkiksi diakoniatyöntekijältä.

Kouluttaudu ryhmänvetäjäksi

Kansan Raamattuseura järjestää yhdessä seurakuntien kanssa ryhmänohjaajakoulutuksia.
Seuraavat koulutukset löytyvät sivulta Krito-tapahtumia. Krito-ryhmän vetäminen on yksi mahdollisuus tehdä vapaaehtoistyötä omassa seurakunnassa.

Koulutuksen sisältö:

Kristillinen toipumisryhmä sielunhoidon välineenä
Krito-ryhmän säännöt toipumisen tukena
Ryhmänohjaajan rooli ja tehtävät
Kristillinen toipumistyö osana seurakunnan sielunhoitotyötä
Työskentely Krito-ryhmässä: ryhmäharjoitus ja sen purku