Kuoleman lista -elokuvanäytös ja opetuksellinen luento

Kansan Raamattuseuran kouluttaja ja evankelista Olli Seppänen on toiminut asiantuntija Martti Takalon apuna laadittaessa Kuoleman lista -elokuvan käsikirjoitusta, lisäksi hän toimii elokuvassa kertojana. Olli Seppänen opettaa aiheesta myös luennoillaan.

Järjestä paikkakunnallasi elokuvailta, jossa on taustoittava luento

Järjestä elokuvailta, jossa on mielenkiintoinen, aihetta taustoittava luento ja sen jälkeen elokuvan esitys. Alla esimerkki aikataulusta:

• Suomen valtionjohdon suhtautuminen juutalaisten luovutuspyyntöihin v. 1942, Olli Seppäsen luento (n. 45 min)
  • Väliaika
  • Kuoleman lista -dokumenttielokuvan näytös (1 t 33 min)

Jos haluat järjestää elokuvaillan, ota yhteyttä Kansan Raamattuseuran seurakuntapalveluihin ja sovi yksityiskohdista: seurakuntapalvelut@sana.fi tai 020 768 1650.

Kuoleman lista -elokuva ja Raamatullinen näkökulma

Kuoleman lista elokuvan tarkoituksena ja elokuvantekijöiden toiveena on, että Suomen valtionjohto ja kansa eivät jatkossakaan lähtisi antisemitismin tielle.

Elokuva on tehty käsikirjoittaja-ohjaaja-tuottaja Martti Takalon johdolla, ja sen ensi-ilta oli 13.1.2024. Elokuva käsittelee natsien valtaannousua Saksassa ja juutalaisvainojen kehittymistä holokaustiin saakka. Edelleen elokuva kertoo Suomen valtionjohdon suhtautumisesta SS-valtakunnanjohtaja Heinrich Himmlerin esittämään suomenjuutalaisten luovutuspyyntöön vuonna 1942. Suurimman huomion elokuvassa saa juutalaispakolaisten elämä Suomessa 1938–42 ja Suomen valtionjohdon suhtautuminen heidän luovutuksiinsa syksyllä 1942.

Kuoleman lista -elokuva perustuu vahvasti historiallisiin tosiasioihin, draamalliset osuudet ovat siinä merkittävässä osassa. Historiallisten tapahtumien ohella elokuvassa tulee lyhyesti esille myös hengellinen näkökulma. Raamatusta voimme ymmärtää, että Jumala on suvereenisuudessaan valinnut Israelin maan, juutalaisen kansan ja Jerusalemin kaupungin pelastussuunnitelmaansa varten. Sen vuoksi ne ovat olleet jatkuvasti polttopisteessä, ovat sitä tänä päivänä ja jatkossakin.