Mitä jätät lahjaksi jälkipolville?

Haluatko vaikuttaa siihen, että sanomaa Jeesuksen rakkaudesta ja armosta kerrotaan myös tulevaisuudessa? Testamenttilahjoituksella turvaat sydäntäsi lähellä olevan työn jatkumisen tulevienkin sukupolvien hyväksi.

– Kansan Raamattuseura on toiminut aina yksityisten ihmisten lahjoitusten varassa. Usein oletetaan, että saisimme jonkin osan kirkollisverosta. Näin ei kuitenkaan ole. Siksi erilaiset lahjoitukset, kuten testamentit, ovat alusta lähtien tehneet työmme mahdolliseksi toiminnanjohtaja Ulla Saunaluoma kertoo.

Lahjoittajalla on useimmiten mielessään kaksi erityistä asiaa. Hän haluaa antaa eteenpäin sitä hyvää, jonka hän kokee saaneensa Jumalalta, kaiken hyvän antajalta. Lisäksi hän tahtoo vaikuttaa tietyllä tavalla, kuten esimerkiksi kenen parissa tai millä tavalla työtä tehdään. Testamentin myötä tämä vaikuttaminen jatkuu oman elämän päättymisen jälkeenkin.
– Testamentin kohdentaminen on hyvin ymmärrettävää. Toisaalta osoittamalla testamentin koko Kansan Raamattuseuran työlle varmistaa evankeliumin kertomisen siellä, missä tarve on sillä hetkellä suurin.
– Olemme kiitollisia jokaisesta lahjoituksesta ovatpa ne pieniä tai suuria. Ne auttavat meitä myös tulevaisuudessa kertomaan lapsille, nuorille, työikäisille ja senioreille Jeesuksesta, joka on luja ja muuttumaton turvakallio.

Yksilöi testamentattava omaisuus

Testamentin tekemiseen liittyviin kysymyksiin vastaa Kansan Raamattuseurassa talous- ja hallintojohtaja Mia Lahti. -Testamentin tekeminen on helppoa.  Se on kuitenkin tehtävä aina kirjallisesti, ja sitä laadittaessa on noudatettava tiettyjä muotoseikkoja, Lahti painottaa.

Testamentattava omaisuus, oli se sitten kiinteää omaisuutta tai varoja, kannattaa yksilöidä tarkasti.
–Yksilöinti on tarpeen etenkin, kun testamentti kohdistuu vain osaan omaisuudesta.
-Pienikin osuus siitä, mitä sinulta jää, voi muuttaa monen ihmisen elämän.

Testamenttilahjoitus on verotonta

Yleishyödyllisenä säätiönä Kansan Raamattuseura ei joudu maksamaan perintöveroa testamentilla saamistaan varoista tai omaisuudesta. -Tämän takia testamenttilahjoituksesi voidaan käyttää lyhentämättömänä evankelioimistyöhön, Lahti selventää.
-Kerron mielelläni lisää testamentin tekemisestä. Minä tai kukaan henkilöstöstämme ei osallistu testamentin tekemiseen silloin, kun Kansan Raamattuseura on testamentinsaajana. Suosittelen pyytämään tarvittaessa apua lakimieheltä, Lahti korostaa.

Kiinnostuitko testamentin tekemisestä, kysy lisää: Mia Lahti puh.  0400 799 694 tai mia.lahti@sana.fi

Teksti on julkaistu alunperin Sana-lehden numerossa 8/2023.

Voit lahjoittaa monella tavalla

-Testamentti on vain yksi tapa lahjoittaa, Saunaluoma sanoo. -Kotisivuillamme kansanraamattuseura.fi on Lahjoita-sivu, jonka kautta voit tehdä pienemmän tai suuremman kertalahjoituksen. Voit myös kohdentaa lahjoituksesi jollekin tietylle työalalle tai työntekijällemme. Ohjeet siihen ovat samalla sivulla.

Lahjoita-sivullamme kerrotaan myös, miten voit liittyä työmme säännölliseksi tukijaksi eli lähettäjäksi,  Saunaluoma vinkkaa.