Voit liittyä kristillisistä pakopeleistä kiinostuneiden verkostoon eli Pakopeliverkostoon.
Laittaa tästä sähköpostia osoitteeseen sade.suutari@sana.fi.
Sukellus pakopelien maailmaan -koulutus jälleen ensi vuonna
5.-6.2.2026 Kalajoen kristillisellä opistolla ja
10.-12.3.2026 Lohjalla Vivamossa
Miten yhdistää kristinuskon ydinsanoma ja pelillisyys?
Pakopelit ovat hauska, hyvällä tavalla haastava ja ryhmäyttävä tapa viettää aikaa. Niiden kautta voi tutustua kristinuskon maailmaan, koetella riparilla opittua tai haastaa isosen taitoja. Koulutus tuo pakopelien rakentamisprosessin tutuksi, esittelee valmiita pelikokonaisuuksia sekä antaa taitoja, ideoita ja reflektointia oman pelin kokoamiseen.
Koulutus sisältää erilaisia näkökulmia kristillisen pakopelin rakentamisen prosessiin.
Tutustumme erilaisiin pakopeleihin, erilaisten tehtävätyyppien rakentamiseen, tarinan luomiseen, tehtävien ketjuttamiseen ja hiomiseen. Kokeillaan valmiita pelikokonaisuuksia ja tunnistetaan logiikka niiden takana, jaetaan ja kehitetään toteutusideoita ryhmässä sekä työstetään oman työn kokonaisuuteen sopivaa pakopeliä tai pakopelillistä tehtävää.
Uutena Vivamon koulutuksessa on nyt käytännön workshop, jossa kääritään hihat ja oikeasti rakennetaan pakopeliä ryhmän tuella. Tämä on toive: Kiireisen arjen keskellä on vaikeaa ottaa aikaa ja keskittyä johonkin uuteen. Vivamossa inspiroivassa ilmapiirissä olisi aikaa laittaa uudet pakopelit tulille ja oppia lisää yhdessä tehden.
Maksut ja koulutuksien tiedot selviävät kesän lopulla.
Lisätiedot: sade.suutari@sana.fi tai puh. 0400793471
Tiedot löytyvät pian myös Kirkon koulutuskalenterista.
Miikan aiheena on pulmien rakentaminen ja niiden vaikeustasoon vaikuttavat tekijät.
Miikka Junnila toimii Aalto-yliopistolla pelisuunnittelun lehtorina kouluttamassa ihmisiä pelialalle. Pulmien suunnittelu on myös yksi kurssilla opetettava teema. Miikka on ollut mukana vetämässä pakohuonepelikurssia, joka toteutettiin yhteistyössä pelisuunnitelun ja lavastustaiteen opiskelijoiden ja pakohuonepelifirman kanssa. Väitöskirja on tekeillä liittyen pelin tarinallisten teemojen ja interaktiivisen sääntölogiikan toisiinsa kietoutumisesta pelisuunnittelussa.
Lisää Miikasta ja hänen tutkimuksistaan täältä.