Esittelemme tällä sivulla materiaaleja, linkkejä ja valmiita ideoita, joita saa vapaasti käyttää oman nuorten porukan kanssa.
Tarvitaan tilaa liikkua ja 3-7 palloa.
Kaikki pelaajat sijoittuvat pelialueelle. He koettavat heittää toisia pallolla, mutta pallo kädessä ei saa ottaa askeleita. Jos pallo osuu kaulasta alaspäin toiseen pelaajaan (ei maan kautta), osuman saanut palaa ja poistuu pelialueelta. Jos polttaja palaa itse, kaikki hänen ulos heittämät pääsevät takaisin pelikentälle. Myös kopin saanut pelaaja voi polttaa heittäjän.
Koska kaikki eivät missään vaiheessa pala, peliä voi pelata sovitun ajan tai pelinjohtaja päättää, milloin peli loppuu.
Pelataan pöytäfutista ihmisillä. Kaksi joukkuetta, jotka jakautuvat kolmeen (puolustajat, keskikenttä ja hyökkääjät). Kentälle on viritetty kuusi köyttä tai teippiä poikittain niin että saman joukkueen jäsenet käyvät joka toiselle viivalle – puolustajat ovat lähimpänä omaa maalia. Tavoitteena on pelata jalkapalloa poistumatta omalta viivalta, sivuttain saa liikkua linjalla.
Variaatioita: Koko joukkue katsoo vastustajan maalia kohti eikä rintamasuunta saa kääntyä tai samalla viivalla olijat pitävät toisiaan olkapäistä kiinni (esim. saman joukkueen keskikenttä).
Sovelletaan Kuutamolla-ohjelmaa Raamatun hahmoihin. Jokainen ryhmä saa yhden (vähän tuntemattomamman) Raamatun henkilön (joko häneen liittyvät raamatunkohdat tai infot paperilla). Niiden pohjalta ryhmä miettii hahmosta kaksi totuutta ja yhden valheen.
Jokainen ryhmä/ryhmän edustaja esittelee vuorollaan nuo kolme asiaa oman henkilönsä elämästä. Muut ryhmät saavat hetken aikaa kysellä tarkentavia kysymyksiä. Lopuksi jokainen ryhmä arvaa, mikä oli valetta. Oikein arvanneet saavat pisteen. Jos kukaan ei arvaa oikein, kertojaryhmä saa kaksi pistettä.
Pelin lopussa eniten pisteitä saanut ryhmä voittaa.
Valmistelut: Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen. Pelialue jaetaan kahteen – kummallekin joukkueelle oma puoli, jonne he saavat rakentaa esteitä ja suojia käytössä olevista materiaaleista. Kukin pelaaja saa tehdä sanomalehdellä ja teipillä oman pallon, niin että joukkueilla on aluksi yhtä monta palloa.
Pelin kulku: Kun peli alkaa, joukkueet lähtevät liikkeelle omista päädyistään. Tavoitteena on tuoda omaan päätyyn toisen joukkueen päädyssä oleva aarre. Koko kenttä on käytössä ja voit polttaa vastustajia palloilla, joita löydät. Päästä alaspäin osuman saanut joutuu yhteiselle jäähypenkille. Jäähypenkillä on yhtä aikaa max. 6 pelaajaa. Kun seitsemäs osuman saanut tulee, pisimpään ollut saa lähteä takaisin kentälle.
Kaikki asettuvat piiriin käsi kädessä. Ohjaaja aloittaa rukoilemalla lyhyen rukouksen tai kiitoksen. Hän lähettää rukoussähkötyksen puristamalla viereisen kättä. Tämä on merkkinä siitä että on hänen vuoronsa sanoa oma rukouksensa/kiitoksensa.
Jos hän ei halua rukoilla ääneen, hän voi jatkaa puristamalla seuraavaa kädestä. Näin rukous kulkee piirissä aloittajalle asti, joka voi lopettaa yhteisen rukouksen aameneen tai Herran siunaukseen.
Leikataan Iso paperisydän niin moneen palaan kuin on osallistujia (palat kannattaa numeroida kääntöpuolelle).
Jokainen kirjoittaa/piirtää rukousaiheensa omaan palaseensa. Liitetään palaset yhteen ja keräännytään rukoilemaan aiheiden puolesta.
Rukoussydämestä voi ottaa myös kuvan (osallistujien luvalla) niin, että jokainen rukoilee viikon ajan aiheiden puolesta.
Ohjaaja on valinnut erilaisia psalmeja paperille. Leikellään/kopioidaan eri psalmeista itselle tärkeitä jakeita niin, että niistä tulee ”minun psalmini”. Väliin voi myös lisätä omia kohtia: ajatuksia, tunteita, kiitosta tai pyyntöä.
Tehdään psalmeista psalminäyttely tai luetaan niitä yhdessä.
Osallistujat jaetaan kahteen joukkueeseen, jotka asettuvat jonoihin vastakkain. Jonon ensimmäiset alkavat luetella mitä tahnasa sanoja. Luetellut sanat eivät saa kuitenkaan millään tavalla liittyä toisen edellä sanomaan sanaan, Esimerkiksi jos toinen sanoo katto, toinen ei voi sanoa seinä. Sen sijaan hän voi sanoa ”hevonen”.
Jos jonon ensimmäinen vahingossa sanaa kilpakumppanin sanaan liittyvän sanan (tai miettii liian kauan), hän putoaa pelistä. Hänen tilalleen tulee jonon seuraava, jolloin assosiaatiosanaleikki alkaa alusta. Peliin tarvitaan tuomari.
Voittajajoukkue on se, jonka rivissä seisoo pelin lopussa enemmän kilpailijoita.
Ohjaaja valitsee sellaisen raamatunkohdan, jossa on vuorosanoja. Vuorosanat kirjoitetaan pienille lapuille siten, että niiden edessä on järjestysnumero. Aluksi osallistujille jaetaan roolit ja vuorosanat. Heidän ei tarvitse tietää etukäteen kertomuksen kulkua. Ohjaaja toimii kertojana, ja kuljettaa juonta eteenpäin.
Osallistujat voivat rooliinsa eläytyen jutella mitä tahansa, mutta kun kertoja sanoo jonkun numeron, se nuori, jolla kyseinen repliikki on kädessään, sanoo sen kuuluvalla äänellä.
Halutessasi voit panostaa myös tilan somistukseen ja rekvisiittaan joko etukäteen itse tai yhdessä nuorten kanssa.
Kynttiläpolun voi toteuttaa yhdessä nuorten kanssa. Anna jokaiselle nuorelle yksi A4-paperi, tussi ja Raamattu. Nuori voi etsiä jonkun rohkaisevan raamatunjakeen ja kirjoittaa sen paperille.
Vie valmiiksi tuikkukynttilöitä tai soihtuja reitin varrelle ja vie nuorten tekemät laput tuikkujen/soihtujen luokse. Mikäli rata toteutetaan ulkona, voi laput sujauttaa muovitaskuun. Tämän jälkeen kaikki voivat kiertää kynttiläpolun hiljaisuudessa tai rauhallisen musiikin säestämänä.
Valitaan etsijä tai kaksi. He laskevat 30:een, jolloin muut menevät piiloon. Kun etsijä näkee piilossa olijan, hän huutaa tämän nimen. Löydetty saapuu piilosta sovittuun paikkaan.
Löydetyn voi pelastaa antamalla vinkkejä piilosta. Kun löydetty on saanut kolmesta eri paikasta vinkin eli vilkutuksen, hän huutaa ”Sain vinkit” ja yrittää mennä uudestaan piiloon. Peli loppuu kun kaikki on löydetty. Toimii myös sisällä.
Osallistujat jaetaan pareiksi. Parit ovat vastakkain ja sanovat vuorotellen 1, 2, 3, 1,… Vähitellen lisätään esim. 1:n tilalle jalan polkaisu lattiaan -> 3:n tilalle taputus -> 2:n tilalla sano ”Jipii!”
Variaatio: Muodostetaan ulko- ja sisäpiiri, jotka ovat kasvot vastakkain. Pari vaihtuu, kun ulkopiiri liikkuu välillä yhden askeleen oikealle.
Jaetaan osallistujat pieniin ryhmiin. Osat ryhmät tekevät leikin, toiset sketsin (joku ryhmä voi myös juontaa).
Jokainen ryhmä nostaa sokkona kolme esinettä pussista (esim. pingismaila, raastinrauta ja pehmolelu). Ryhmän on käytettävä näitä kolmea esinettä omassa leikissä/sketsissä/juonnossaan.
Valmistelujen jälkeen pistetään yhteinen iltaohjelma käyntiin.
Levitetään ja teipataan lattialle iso paperi ristin muotoon. Sen ääreltä löytyy erilaisia askartelutarvikkeita: vesivärejä, tarroja, kyniä, väripapereita, kuvia. Keräännytään tyhjän paperin ympärille niin, että kaikki mahtuvat sen äärelle. Luetaan pohjalle uskontunnustus. Mikä siinä tuntuu tärkeälle?
Jokainen saa kirjoittaa/piirtää/maalata/skräpätä ristipaperille sen kohdan tai ajatuksen, joka uskontunnutuksessa tuntuu tärkeältä. Lopuksi keräännytään ristin ääreen ihailemaan yhteistä uskontunnustusta. Päätetään työskentely lausumalla yhdessä uskontunnustus ristin ympärillä.
Jaetaan osallistujat joukkueisiin. Pelinjohtaja valitsee jonkun laulun Nuoren seurakunnan veisukirjasta. Hän valitsee laulusta jonkun kohdan (esim kertosäkeistöstä), antaen jokaiselle sanalle jonkun numeron. Esim. 1. Sinulla 2. on 3. sitkeä 4. sydän 5. joka 6. lyö…. Fläppitaululle kirjoitetaan numerot, ja niiden perään tyhjä viiva. Esim. 1._______ 2.__________ 3.__________ jne.
Joukkueet vuorollaan sanovat jonkun numeron ja ohjaaja kirjoittaa viivalle sen sanan, joka “luukusta” paljastuu. Joukkue saa arvata, mikä laulu on kyseessä. Mikäli joukkue ei arvaa, vuoro siirtyy seuraavalle joukkueelle.
Kierrosta jatketaan, kunnes laulu on selvillä.
Nuorisotyönohjaaja, Valtakunnallinen työ
Säde Suutari
0400793471
sade.suutari (at)sana.fi