Elämäni hengellinen laulu

Hengellinen laulu voi koskettaa syvältä. Johan Sebastian Bach on sanonut, että musiikki on viides evankeliumi. Siitä, mihin sanat loppuvat, alkaa musiikki. Musiikki voi päästä sisimmässämme sellaisiin syvyyksiin, johon sanat eivät yllä.

Kysyimme kolmelta Kansan Raamattuseuran ammattimuusikolta, mitkä ovat heidän elämänsä koskettavimmat hengelliset laulut ja niiden merkitys heille?

Taivas voi rakastaa ehjäksi

Musiikki- ja vankilaevankelista Tuula Haxu Hakkaraisen elämässä erityinen merkitys on ollut Heimo Enbuskan säveltämällä ja sanoittamalla Taivas ehjäksi rakastaa -kappaleella. Laulu tuli Tuulalle tärkeäksi elämänvaiheessa, jolloin hän kulki syvissä vesissä ja pohti elämänsä käänteitä ja kutsumustaan.
– Kappaleen sanat ovat tärkeät. Ne puhuvat minulle suoraan ja myös lapsuuteni Haxulle. Mutta joskus on jännä huomata laulun melodia tai huilun soittama ylämelodia kolmannen säkeistön taustalla. Juuri tuo huilu hoiti minua ihmeellisellä tavalla. Kuuntelin aikanaan c-kasetin tämän laulun kohdalta melkein puhki, Tuula nauraa ja lisää, että taivas voi rakastaa meidät ehjäksi. Se voi tapahtua sinulle. Se tapahtui minullekin.

Suvivirsi muistuttaa Jumalan hyvyydestä ja uskollisuudesta

Suvivirsi on liittynyt muusikko ja kouluttaja Kristiina Tanhua-Laihon elämään vuosikymmenten ajan, sillä hän on laulanut laulua joka kevät lapsuudessa ja nuoruudessa koulun kevätjuhlista musiikin opettajan työhön ja omien lasten kevätjuhliin asti.
Suvivirsi muistuttaa Kristiinaa vuosi vuodelta Jumalan hyvyydestä ja uskollisuudesta. Hän kokee, että virren sanat ”myös eikö Herran kansa Luojaansa kiittäisi” ovat toteutuneet hänen kutsussaan toimia ylistyksen, kiitoksen ja rukouksen kouluttajana.
– Olen saanut liittää ääneni kuoroon myös säveltämieni raamattulaulujen kautta ja kiittää niiden
kautta armon Herraa. Rukoukseni on, että saan avata ihmisten sydämiä Jumalan rakkaudelle työni kautta, Kristiina lisää.
Lapsuudessa Kristiinalla oli kuva Jeesuksesta, joka asui hänen sydämessään. Siinä kuvassa Jeesus istui pienellä puutuolilla pöydän ääressä, jossa paloi öljylamppu.
– Jeesus on ollut sydämeni valo lapsuudestani asti, hän on sytyttänyt rakkautensa liekin sydämeni öljylamppuun, Kristiina kuvaa ja jatkaa, että meillä on rakastava ja pyhä Jumala taivaassa, joka on luonut koko kauniin luomakunnan.
Jeesus Kristus on tie Isän luo. Jeesus kutsuu meitä seuraansa, jotta hän voi sytyttää sydämiimme rakkautensa liekin, tuoda valon pimeyteemme ja antaa toivon ja tulevaisuuden.

Yhteistä leipää -laulu rukouksena läheisen puolesta

Yhteistä leipää -laulu on muusikko-pastori Severi Laakson oma sävellys. Laulun sanat on kirjoittanut lauluntekijä Timo-Matti Haapiainen, joka on sanoittanut myös useita uusimpia virsiä. Laulun teksti puhutteli Severiä suuresti, ja Timo pyysi häntä säveltämään sen.
– Yhteistä leipää -laulun sanat koskettivat minua koronaepidemian aikana. Yhtäkkiä puuttui iso osa, kun seurakunta ei voinutkaan kokoontua yhteen. Kaikki elämässä oli toisenlaista kuin ennen, Severi kuvaa tuntemuksiaan.
Laulussa rukoillaan läheisen ihmisen puolesta ja sitä Severi pitää tärkeänä asiana. Vaikka tapaamisia oli korona-aikana rajoitettu, eivätkä ihmiset voineet tavata toisiaan, oli kristityllä kuitenkin mahdollisuus olla yhteydessä toisiinsa rukouksen kautta.
– Minulle on suuri ja iloinen asia, että rukous toimii väylänä ihmisten ja Jumalan välillä. Vaikka ei tietäisi, mitä toiselle pyytää, voi aina rukoilla toiselle ihmiselle Jumalan siunausta. Se on parasta, mitä voimme toisillemme toivottaa!