Pakopeli vie Raamatun maailmaan

Kun Kansan Raamattuseuran nuorisotyön tiimi ryhtyi ideoimaan, mitä uutta seurakunnille voisi tarjota, syntyi ajatus kehittää pelejä, joihin voisi osallistua isommalla ryhmällä. Perustana päätettiin käyttää pakopeliä.

– Ideoidessa syntyi varhaisnuorille suunnattu Kadonneen Jeesuksen mysteeri -pakopeli. Sen kehyskertomus on 12-vuotiaan Jeesuksen katoaminen Jerusalemin matkalla, kuvaa kasvatuksen tiimin johtaja Susanna Luttinen-Kivistö. Hän jatkaa, että tavoitteena on pelien tarinoiden myötä saada osallistujat innostumaan Raamatusta. Peli saa aikaan oivalluksia, kun asioita katsotaan uusista näkökulmista, hän lisää.

Yhteensä nuorisotiimi on kehittänyt kolme pakopeliä. Turvakoodi-pakopelin taustalla on tarina vainon keskellä kadonneesta ystävästä, joka tarvitsee apua. Vankilaiva-pelissä päästään mukaan vankisaattueeseen, joka purjehtii kohti Roomaa.
– Erilaisten tehtävien ratkaiseminen ryhmässä tuo mukaan toiminnallisuutta. Samalla tutustutaan toinen toisiinsa ja huomataan, miten jokaisella on omia vahvuuksia tehtävien selvittämisessä, nuorisotyöntekijä Säde Suutari kuvaa pelin eri
ulottuvuuksia.

Ahaa-elämyksiä pelin äärellä

Seurakunnat ovat tilanneet pakopelejä nuorteniltoihin ja -tapahtumiin, isoskoulutuksiin ja ripariryhmille. Varhaisnuorille suunnattua peliä on pelattu esimerkiksi kymppisynttäreillä. Sitä ovat pelanneet myös koululuokat, ja aikuisiakin on ollut mukana.

– On hienoa nähdä, miten pelin tarinaan sukeltaminen synnyttää monenlaisia ahaa-elämyksiä ja innostusta. Palautteissa on kehuttu sitä, että ryhmissä ratkottavat tehtävät ovat juuri sopivia, eivät liian vaikeita tai helppoja, Säde kertoo.
– Peleihin on ideoitu erityyppisiä tehtäviä, jotta jokaiselle on jotakin. Joissakin ongelmanratkaisuissa painottuu visuaalinen hahmottaminen, toisissa enemmän kielellinen osaaminen, Susanna kuvaa.

Pelit kestävät noin tunnin, ja jokaisen jälkeen on mahdollisuus syventyä pelin teemaan. Esimerkiksi Vankilaiva-pelin jälkeen voidaan pureutua tarkemmin rakkauden kaksoiskäskyyn tai turvateemaan.

Pakopelejä kehitetään ja koulutetaan jatkuvasti seurakuntien työntekijöiden ja vapaaehtoisten kanssa. Seuraavat pakopelikoulutus- ja verkostoitumispäivät ovat 12.–13.3.2025 Vivamossa.
– Olennaista on kokea yhteinen into ja se, ettei tarvitse pähkäillä yksin. Samalla on tärkeä miettiä, miten kristinuskon sanoma kulkee mukana jokaisessa pelissä, Säde tähdentää.

Ota yhteyttä ja kysy lisää:

Säde Suutari
Olen valtakunnallinen nuorisotyöntekijä, sporttinen tiimipelaaja ja seikkaileva laulaja. Olen osa Kräsän nuorisotiimiä, nuortentoimintaa Helsingissä sekä leirejä Vivamossa. Vastaan seurakuntiin tehtävistä nuoriso- ja varhaisnuorisotyön vierailuista. Opetan Raamatusta ja elämästä, pidän työpajoja ja vedän pakohuonepelejä.