Sanan Suvipäivät Ikaalisissa – toivoa sanasta ja musiikin juhlaa

Kansan Raamattuseuran ja Ikaalisten seurakunnan järjestämillä Sanan Suvipäivillä Ikaalisissa 14.–16.6. vieraili noin 2 700 kävijää. Tuu kotiin -teemaan liittyen tarjolla oli yli 30 eri ohjelmanumeroa. Tapahtuman ohjelma Valkean ruusun areenalta striimattiin myös nettiin, tallenteita voi katsoa osoitteessa suvipaivat.fi.

– Sanan Suvipäivien upea ohjelma tavoitti yleisönsä ja sai paljon hyvää palautetta. Osallistujamäärä on toipunut korona-aikojen alhosta ja striimien katselu on vakiintunut osaksi kesäjuhlia. Olemme sangen tyytyväisiä myös Ikaalisiin tapahtumajärjestämisen paikkana. Talkoohenki oli paikkakunnalla hyvä, sanoo Kalle Virta.

Kansan Raamattuseuran hallituksen puheenjohtaja Päivi Nerg ja 1.4. aloittanut toiminnanjohtaja Kalle Virta Tuu kotiin -ohjelmassa. Kalle Virta siunattiin tehtäväänsä sunnuntain messussa.

Raamattuopetuksen suosio jatkuu

Raamattuluentosarja, joka järjestettiin tänä vuonna Ikaalisten kauniissa kirkossa, on säilyttänyt suosionsa Suvipäivien ohjelmissa. Otsikolla Raamatun haavoittuneet luennoivat raamatunopettajat Lea Kujanpää, Severi Laakso, Mika Lahtinen, Virpi Nyman, Päivi Peittola, Marko Sagulin, Satu Salo, Ulla Saunaluoma ja Juha Yli-Jaakkola. Suvipäivien raamattuopetussarja julkaistaan kesän aikana Kansan Raamattuseuran Facebook-sivulla ja KRStube-kanavalla Youtubessa.

– Hyvin esitetty sana vetoaa ihmiseen. Se vastaa nykyihmisen tarpeeseen ymmärtää asioita syvemmin, toteaa Kalle Virta.

Nälkä Raamatun tuntemukseen on selvästi olemassa ja kiinnostus uskoa kohtaan kasvussa. Se vastaa myös Kansan Raamattuseuran perustehtävän mukaista palvelutarjontaa, joka tähtää suomalaisille merkityksellisten asioiden lisäämiseen sekä kristillisen perinteen ja arvopohjan vahvistamiseen arjessa. Tätä tehtävää toi esille Kansan Raamattuseuran hallituksen puheenjohtaja, Päivi Nerg omassa puheenvuorossaan lauantain Tuu kotiin! -ohjelman aikana. Hän lisäsi, että tehtävään sisältyy toimiminen kirkon kumppanina sekä rakentajana yhteisöissä ja verkostoissa varmistamassa, että Suomi säilyy kristillisenä maana.

Nukkenäytelmän ensiesitys hurmasi yleisön

Raamatun sanomaa lasten kielellä tarjosi Lastenmaailmassa nukketeatteri Sananjalan uusi Sankarit-näytelmä, joka sai ensiesityksensä Suvipäivillä. Näytelmän ovat käsikirjoittaneet ja tuottaneet Minna Sairo ja Mikko Piiroinen, jotka myös esittivät sen. Nukketeatteri Sananjalka esittää nukkenäytelmiään seurakuntien vieraina kouluissa, päiväkodeissa, laitoksissa ja seurakunnan omissa tilaisuuksissa vuosittain yli 10 000 lapsikatsojalle.

Kanteletaiteilija Ida Elina esiintyi lauantaina kahteen otteeseen. Upeat kappaleet olivat sekä koskettavia että mukaansatempaavia ja koko esitys hienoa seurattavaa.

Kaiken Kansan Kesälaulajaiset päättivät Sanan Suvipäivät. Laulutoiveita esittivät Ikaalisten kaupunginjohtaja Eeva Viitanen, kirkkoherra Juha Aila, laulutaiteilija Pasi Kaunisto sekä toiminnanjohtaja Kalle Virta. Laulaja Minna Sairo toimi juontajana.

Musiikilla pitkä perinne seuran toiminnassa

Sanan Suvipäivien laaja musiikkitarjonta hurmasi yleisön. Paikallinen Waloa-kvartetti aloitti Suvipäivien musiikilliset ohjelmanumerot. Viikonlopun kuluessa Kansan Raamattuseuran musiikillinen pitkä perinne sai jatkumoa toinen toistaan hienommissa esityksissä. Lavalla nähtiin ja kuultiin muun muassa Suomen Lähetysseuran nuorten lauluryhmä Cuminaa, laulutaiteilija Pasi Kaunistoa, Diandraa, kanteletaiteilija Ida Elinaa yhteisessä luentokonsertissa psykoterapeutti Maaret Kallion kanssa sekä muusikko Jukka Salmista kirjailija, pastori Erkki Jokisen luennon aikana. Lisäksi Kansan Raamattuseuran omat muusikot Kalle Virta, Lea Kujanpää, Jussi Pyysalo, Minna Sairo ja Virpi Nyman esittivät hienoja kappaleita. Kaiken Kansan kesälaulajaisissa sunnuntaina kuultiin kirkkoherra Juha Ailan, kaupunginjohtaja Eeva Viitasen, Pasi Kauniston ja Kalle Virran kesäinen laulutoive.