Vanhemmuus
Isovanhemmuus

Kristiina Nordman
Olen kouluttaja ja teologi. Varustan kristittyjä evankelioivaan elämäntapaan, ja pidän uskonelämää vahvistavia koulutuksia. Erityisalaani ovat vuorovaikutus- ja kohtaamistaitokoulutukset. Erityisiä teemojani ovat myös myötätunto ja isovanhemmuus.
Tuula Tynjä
Olen Samassa veneessä -työn koordinaattori, pappi ja teologian tohtori. Vastaan avioparityön kokonaisuudesta. Ohjaan itsetuntemusta ja parisuhdetta syventäviä tapahtumia yksin ja puolisoni kanssa.

Vanhemmuus on elämän suurin rikkaus

Käsittelemme avioparityön leireillä ja tapahtumissa usein myös vanhemmuuden teemoja. Näistä teemoista voidaan luoda myös tilaisuuskokonaisuuksia seurakuntien tilaisuuksiin. Ota yhteyttä Tuula Tynjään vanhemmuuden teemoista seurakuntavierailuille.

Isovanhemmuus on iso juttu

Isovanhemmuuden palikat

Kun lapsi syntyy, syntyy uusia ihmissuhteita. Syntyy myös isoäitejä ja isoisiä. Isovanhemmuus herättää monenlaisia tunteita ja kokemuksia. Suomen 1,1 miljoonalla lapsella on keskimäärin 2,9 isovanhempaa. Isovanhemmuuden kysymykset koskettavat siis monia. Isovanhemmat ovat monella tavoin lapsenlapsen tärkeitä aikuisia. He voivat olla välittämässä hänelle myös turvallista uskoa Jeesukseen ja Taivaan Isään.

Kirkkohallituksen ja perhetyötä tekevien järjestöjen yhteistyössä rakentaman Vanhemmuuden palikat -työkalun pohjalle on kehitetty myös  Isovanhemmuuden palikat. Niiden avulla isovanhempien ja lastenlasten suhdetta voi tarkastella monipuolisella tavalla, vanhempiakaan unohtamatta.

Kouluttaja Kristiina Nordman vierailee Isovanhemmuuden palikkatalon kanssa seurakuntien ja järjestöjen teemailloissa ja perhetapahtumissa puhumassa isovanhemmuuden kysymyksistä.

Aineistot:
Isovanhemmuuden palikat -kortti ja Isovanhemmuuden palikat -rukouskortti/Kirkkohallitus.

isovanhemmuuden palikat -ohjelmat

Ohjelmissa Kristiina Nordmanin ja Päivi Kyyrön kanssa isovanhemmuuden palikkatalon teemoista on keskustelemassa isovanhempia sekä Kirkohallituksen Perhe- ja parisuhdetyön asiantuntija Minna Tuominen sekä sosiaalipsykologi, psykoterapeutti Saara Kinnunen. Videot löytyvät Youtubesta ja alla olevasta videovalitsimesta.